Kenniscentrum
Wat is conversie?

Wat is conversie?

Op een website betekent conversie dat een bezoeker op één van je website pagina's een gewenste actie onderneemt. Wanneer je bijvoorbeeld een white paper aanbiedt op een landingspagina, dan vindt de conversie plaats zodra een bezoeker de white paper downloadt.

Je zou een conversie ook kunnen omschrijven als het behalen van het doel dat je voor een bepaalde pagina voor ogen hebt. Voordat je een pagina maakt, is het altijd belangrijk om het doel vast te stellen. Met een duidelijk doel ben je in staat om je pagina's te blijven verbeteren.

Enkele voorbeelden van conversies op een website zijn:

  • Inschrijving voor een nieuwsbrief.
  • Aankoop in een online winkel
  • Afspraak voor een gesprek.
  • Bezoekers die een bepaalde tijd op een pagina verblijven.
  • Informatieaanvraag.

Conversies bij advertenties

Ook bij advertenties spreken we van conversies. Een bekend voorbeeld is Google Ads. Hier worden je conversies gemeten per zoekwoord, advertentie, advertentiegroep en campagne.

Hiermee stelt Google je in staat om te sturen op datgene wat belangrijk voor je is, namelijk het behalen van jouw doelen. Deze doelen bepaal je helemaal zelf waarnaar Google ze in beeld brengt.

Conversie marketing

Conversie marketing omvat alle marketing activiteiten die betrekking hebben op het definiëren, meten en verbeteren van conversies.

In de intro van deze pagina schreven we dat je een conversie kan vergelijken met het behalen van een doel. Het is dus belangrijk dat je deze online marketing doelen definieert in lijn met je bedrijfsdoelstellingen en dat je vervolgens alles in het werk stelt om deze doelen te behalen. Conversie marketing helpt je daarbij.

Micro vs. macro conversies

Het kan nuttig zijn om onderscheid te maken tussen micro en macro conversies. Hierbij is de macro conversie de belangrijkste conversie. Dus de actie de je als einddoel voor ogen hebt. Bij een webshop is dit een aankoop.

Een micro conversie is een conversie die op termijn bijdraagt aan het behalen van een macro conversie. Voor diezelfde webshop kan dit bijvoorbeeld een inschrijving voor de nieuwsbrief zijn. Micro en macro conversies worden ook wel zachte en harde conversies genoemd.

Conversie meten

Is leadgeneratie een doelstelling van jouw bedrijf? Meet conversies dan continu door middel van KPI's. Dit stelt je in staat om te leren en je website doorlopend te verbeteren.

Conversie berekenen

Conversies worden meestal automatisch voor je berekend door online marketing software. Het is echter belangrijk om goed te begrijpen hoe conversie precies berekend wordt.

De formule voor het conversiepercentage van een landingspagina is:

Wat is conversie? Formule voor conversie berekenen

Conversie verhogen

Je kan je conversie verhogen door pagina's op je website gericht aan te passen en deze aanpassingen te testen. Dit proces noemen we conversie optimalisatie. Er zijn verschillende technieken om dit te doen. A/B testing is hier het bekendste voorbeeld van.

Conversiepercentage monitoren in HubSpot

Hoe je conversies meet, hangt uiteraard af van het doel dat je voor je pagina's voor ogen hebt. Bij het beoefenen van inbound marketing heeft de conversie vaak te maken met het invullen van een formulier. In dat geval meet je de conversies van elke pagina gemakkelijk in HubSpot.

Je doet dit door op een pagina te klikken en vervolgens naar 'performance' te gaan. Onder 'sources' vind je vervolgens 'submissions'. Als het doel van je pagina is om iemand een formulier in te laten vullen, geeft dat het aantal conversies per pagina aan.

Conversie meten in HubSpot

Om de conversies van een pagina op een representatieve manier te vergelijken met andere pagina's, moet je altijd naar het conversiepercentage kijken. Dit percentage staat namelijk los van het aantal bezoekers dat de pagina heeft gehad.

Heb je na dit artikel nog vragen over conversies? Stel je vraag in de live chat rechtsonder in beeld of laat het ons weten via LinkedIn.