kenniscentrum

Check it out
Home > Kenniscentrum

Uitleg vaktermen

Elke industrie heeft zijn eigen vaktaal. Daarom leggen wij hier uit wat we verstaan onder de verschillende inbound marketing termen. Klik op het 'arrow down' om meer van de topic te lezen.

Inbound marketing

Inbound marketing draait om het bereiken van je klanten door ze op het juiste moment oprecht interessante content aan te bieden. Zo win je het vertrouwen van potentiële klanten. 

 

Inbound marketing

Inbound marketing draait om het bereiken van je klanten door ze op het juiste moment oprecht interessante content aan te bieden. Zo win je het vertrouwen van je potentiële klanten. 

De inbound marketing methode is opgedeeld in vier fasen: interesseer, overtuig, activeer en inspireer.

Lees meer

Buyer persona

Een buyer persona is een fictieve weergave van je doorsnee klant. Deze stel je op door samen met een team van experts uit je bedrijf de ervaringen van je huidige klanten te inventariseren. Lees meer

Conversiepad

Een conversiepad bestaat uit alle elementen die nodig zijn om bezoekers door middel van een contentaanbod om te zetten in leads. Website pagina > CTA > Landingspagina > Formulier > Bedankpagina. Lees meer

Call to action (CTA)

Door de term letterlijk te vertalen, kan je al wel raden wat het betekent. Je gebruikt een 'call to action' om een bezoeker op één van je pagina's actie te laten ondernemen. Via een call to action promoot je bijvoorbeeld één van je producten of een content aanbod. Door er op te klikken, komt je website bezoeker vervolgens op de pagina van je product of content aanbod terecht. Lees meer

Click-through ratio (CTR)

De click-through ratio of de doorklikratio laat zien hoeveel mensen klikken op een link of advertentie die ze hebben gezien. De CTR wordt gebruikt om de kwaliteit van advertenties, CTA's en bepaalde links te kunnen meten. Lees meer

A/B test

A/B testing is een techniek waarmee je twee verschillende versies (van bijvoorbeeld een landingspagina) met elkaar vergelijkt door te testen welke versie de beste resultaten levert.  Lees meer

Landingspagina

De meest algemene definitie van een landingspagina is een pagina waar een bezoeker op kan 'landen'. Deze term wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt als iemand doorklikt vanuit een advertentie, CTA op een website of een email.  Lees meer

SMarketing

HubSpot bedacht de term 'SMarketing' om aan te geven hoe belangrijk het is dat je sales en marketing team op één lijn zitten. Het is enorm belangrijk dat beide afdelingen vaak direct contact hebben met elkaar. Als het sales team het marketing team bijvoorbeeld laat weten welke soort leads het vaakst omgezet kunnen worden in klanten, kan het marketing team daar rekening mee houden. Lees meer

Smart call to action (smart CTA)

Een call to action is een manier om een website bezoeker een wenselijke actie te laten doen. Naast het maken en meten van een normale CTA, biedt HubSpot ook de mogelijkheid tot een smart call to action. Smart call to actions bieden je de mogelijkheid om bezoekers bepaalde call to actions te laten zien op basis van hun eigenschappen.  Lees meer

Content marketing

Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. 

 

Evergreen content

Evergreen content is content (meestal een blog post) die een lange tijd mee zal gaan en relevant zal blijven voor je lezers.

Lees meer

Gated content

Gated content is de content die achter een formulier staat. Voordat de bezoekers van je website deze content kunnen downloaden, moeten ze hun gegevens achterlaten. Dit is een goede manier om meer over je doelgroep te weten te komen. Lees meer

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing zijn alle activiteiten met als doel een website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen. 

 

Inbound links

Inbound links, of backlinks, zijn hyperlinks van een website naar een andere website. Je hebt vast wel eens iemand horen zeggen: "Om hoog in Google te eindigen, heb je links nodig." Inbound links zijn hiervoor het meest belangrijk.

Lees meer

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn specifiek en vaak een stuk langer dan de korte zoektermen met hoge maandelijkse zoekvolumes. De eerste plek in de ranking van een long tail zoekwoord zal je in verhouding dus minder traffic opleveren. Maar de traffic die je genereert heeft veel waarde, omdat de zoekterm specifiek is. Dit vergroot de kans dat je bezoeker op jouw pagina precies vindt wat hij of zij zocht. Dit verhoogt de kans op conversies. Lees meer

Alt-tag

Een alt-tag is een label die je aan een afbeelding geeft. Zoekmachines lezen alleen tekst, dus het is erg belangrijk om je afbeeldingen altijd een alttag mee te geven. Op die manier weten de zoekmachines waar de afbeelding voor dient, en kunnen de afbeeldingen ook gevonden worden. Lees meer

Off page SEO

Off page SEO is een verzamelnaam voor alle SEO activiteiten die buiten je website plaats vinden. In tegenstelling tot on page SEO, waarbij het draait om het optimaliseren van je pagina, draait het in dit geval om het verzamelen van links en het vergroten van je autoriteit. Lees meer

On page SEO

On page SEO is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je op je website pagina's kan doen om beter vindbaar te worden. Het betreft dus dingen als de structuur van je pagina en hoe snel de pagina laadt. Dat is in tegenstelling tot off page SEO, waarbij het draait om het verzamelen van inbound links naar je pagina's. Lees meer

Website

Via je website laat je zien wie je bent en welke diensten en producten je aanbiedt. Als je doelgroep eenmaal je website bezoekt, is het belangrijk om haar daar te houden en het maximale uit de traffic te halen.

 

Conversie

In de online marketing wereld betekent een conversie dat een bezoeker op één van je website pagina's doet wat jij wilt dat hij of zij op die pagina doet. Als je bijvoorbeeld een landingspagina maakt voor een content aanbieding, vindt de conversie plaats zodra een bezoeker van je landingspagina op 'downloaden' klikt.

Lees meer

Unieke bezoekers

Met unieke bezoekers bedoelen we het aantal verschillende bezoekers die je website in een bepaalde periode hebben bezocht. Dit wordt bepaald aan de hand van het IP-adres van een bezoeker.
Lees verder voor de uitgebreide omschrijving en de juiste terminologie voor HubSpot en Google Analytics. Lees meer

Above the fold

Als het over website gaat, refereren we met ‘above the fold’ naar de content die iemand meteen ziet zodra hij of zij op een pagina terecht komt. Dit is dus alle content die te zien is zonder dat je hoeft te scrollen. Lees meer

Conversiepercentage

Deel het aantal conversies van een bepaalde pagina door het aantal bezoeken op die pagina, en vermenigvuldig dat vervolgens met 100.  Lees meer

Content Management Systeem (CMS)

Een content management systeem is een systeem waarin je content kan beheren zonder dat je hier veel technische kennis voor nodig hebt.  Lees meer

Lead management

Lead management is het proces waarbij de marketingafdeling leads werft, evalueert, voedt en vervolgens overdraagt aan de sales afdeling. 

 

Leadgeneratie

Leadgeneratie omschrijft het proces van het aantrekken van een bezoeker en het converteren van een lead. Een website bezoeker is iemand die op je website terecht is gekomen. Een bezoeker wordt een lead zodra hij of zij contact gegevens achter laat.

Lees meer

Lifecycle stage

Lifecycle stage is een eigenschap die je je contacten binnen de software van HubSpot mee kan geven. Het helpt je om te bepalen in welke fase van het sales proces je contacten zich bevinden.  Lees meer

Marketing qualified lead

Een marketing qualified lead (MQL) is een lead die zich door bepaalde eigenschappen en activiteiten onderscheidt van de normale leads. Het is echter nog te vroeg om zo'n lead op te volgen. Een contact met deze lifecycle stage heeft de potentie om een klant te worden, maar zal doormiddel van lead nurtering nog iets verder in het sales proces moeten komen.  Lees meer

Sales qualified lead

Een sales qualified lead (SQL) is een lead die zich op basis van bepaalde eigenschappen en acties onderscheidt van de normale leads. Het is de lifecycle stage die meteen na marketing qualified lead komt. In tegenstelling tot een marketing qualified lead, kan je een sales qualified lead op gaan volgen.  Lees meer