Kenniscentrum
Smart call to action (smart CTA)

Wat is een smart call to action (smart CTA)?

Een call to action is een manier om een websitebezoeker een wenselijke actie te laten ondernemen. Naast het maken en meten van een normale CTA, biedt HubSpot ook de mogelijkheid tot een smart call to action. Deze functionaliteit vind je in de Marketing Hub en het HubSpot CMS.

Smart call to actions bieden je de mogelijkheid om bezoekers specifieke versies van een call to action te laten zien op basis van hun eigenschappen. Zo kan je er voor kiezen om een call to action alleen zichtbaar te maken voor contacten die op een bepaalde lijst staan of die zich bijvoorbeeld in een bepaalde lifecycle stage bevinden.

Je kan er ook voor kiezen om smart call to actions te laten zien op basis van het land waarin de bezoeker zich bevindt (handig als je CTA's in meerdere talen hebt). Of op basis van het apparaat dat de bezoeker gebruikt. Je kan bijvoorbeeld een afwijkende CTA laten zien voor mensen die je website bezoeken met een smartphone. Handig, want zo is de CTA geoptimaliseerd voor het kleinere scherm.

HubSpot | Smart CTA

 

Bovenstaande afbeelding is afkomstig uit een artikel van HubSpot. Hierin vind je een praktische uitleg over hoe je in HubSpot een smart call to action maakt.

Waarom een Smart CTA?

Een smart call to action geeft jou de mogelijkheid om een CTA te laten zien die nog relevanter is voor de bezoeker in kwestie, dit heeft een positieve invloed op de effectiviteit van de call to action. De CTR van goede smart CTA is dus hoger dan van normale call to actions en dat heeft weer een positieve invloed op je conversie. Met andere woorden: je haalt er meer leads mee binnen!

Heb je na dit artikel nog vragen over on page SEO? Stel je vraag in de live chat rechtsonder in beeld of laat het ons weten via LinkedIn.