Bright werkt door

Geen nood, we houden ons netjes aan alle geldende maatregelen. Dat betekent dat we op afstand jouw marketingmachine gewoon op volle toeren door laten draaien. Even (video)bellen, mailen, chatten?

Lees meer
Kenniscentrum
Wat is de click through rate (CTR)?

Wat is de click through rate (CTR)?

De click through rate (CTR) brengt in beeld hoeveel mensen klikken op een zoekresultaat, advertentie of link in verhouding tot het aantal mensen dat deze gezien heeft. De CTR wordt gebruikt om de effectiviteit van zoekresultaten, advertenties, e-mails en CTA's te meten en verbeteren.

In het Nederlands wordt de click through rate ook wel doorklikratio of klikfrequentie genoemd, maar desondanks spreken de meeste Nederlandse vakspecialisten over CTR.

CTR berekenen

De CTR berekenen is kinderlijk eenvoudig! Hieronder lees je hoe je de click through rate berekent, uitgedrukt als percentage.

De CTR formule is: CTR = Totaal aantal klikken / totaal aantal vertoningen x 100

Een vertoning vindt plaats wanneer iemand het zoekresultaat, advertentie, CTA of link ziet.

Inbound Marketing | CTR formule

 

CTR uitgedrukt als factor

Wil je de CTR liever uitdrukken als factor in plaats van een percentage? Laat dan simpelweg het vermenigvuldigen met 100 achterwegen! Je deelt dan alleen het aantal klikken door het aantal vertoningen.

 

Google click through rate

De CTR vanuit Google is erg belangrijk om in de gaten te houden. Het geeft een beeld van hoe aantrekkelijk jouw Google zoekresultaten zijn voor je doelgroep (de zoekers). Het is tevens een manier om meer bezoekers naar je website te trekken.

Om meer verkeer binnen te halen vanuit Google zijn er twee zaken nodig:

  • Goede posities/rankings
  • Goede CTR

Veel mensen hebben de neiging om zich blind te staren op rankings. Onze tip: besteed eens aandacht aan CTR! Deze wordt hoofdzakelijk bepaald door de titel van je pagina (title tag) en de meta description. Zorg daarom dat deze zoekwoordrijk zijn en aantrekkelijk en activerend geschreven zijn.

Voor Google zijn er twee verschillende click through rate's van belang. Vanuit het organische verkeer (onbetaald) en vanuit het betaalde verkeer (Google Ads). Bij betaald verkeer spreken we over advertenties in plaats van over zoekresultaten. Maar aangezien een advertentie tevens bestaat uit een titel en een beschrijving, gelden dezelfde tips!

 

Organisch verkeer

Zodra je in Google gevonden wordt op bepaalde zoektermen, analyseer je hoe vaak er voor elke zoekterm op jouw pagina wordt geklikt. Deze statistieken vind je in Google Search Console.

De meeste SEO experts zijn het erover eens dat het doorklikratio op lange termijn een effect heeft op je rankings. Het is dus belangrijk om de CTR te optimaliseren.

 

Google Ads

Voor Google Ads is de click through rate ook belangrijk. Het geeft aan hoeveel procent van de mensen die je advertentie gezien hebben er ook op hebben geklikt. Google hecht hier waarde aan, want het zegt heel wat over de kwaliteit en de relevantie van de advertentie.

De CTR wordt dan ook meegenomen in de kwaliteitsscore van Google Ads. En deze kwaliteitsscore beïnvloedt de advertentiepositie en de kosten. Erg belangrijk om te analyseren en optimaliseren dus.

Tip: koppel Google Ads met Google Analytics om de CTR's op alle niveaus te analyseren.

 

CTR in email marketing

In email marketing spreken we niet van vertoningen. Een email wordt ten slotte niet vertoond aan een gebruiker. Een e-mail wordt verstuurd en (als het even mee zit) geopend door de gebruiker. We hebben daarom in email marketing twee verschillende click through rates:

  • CTR click to open = aantal kliks / aantal opens x 100
  • CTR click to delivered = aantal kliks / aantal succesvolle verzendingen x 100

Tip: stuur op de click to open CTR! Deze click through rate wordt namelijk net beïnvloed door het open percentage. Daarnaast komt deze CTR dichterbij de reguliere formule voor de click through rate. Wanneer iemand een email opent dan is de kans namelijk groot dat hij/zij de link (of CTA) ook daadwerkelijk ziet (vertoning).

 

Click through rate in HubSpot

In de software van HubSpot wordt de click through rate gebruikt voor het analyseren van CTA's en e-mails.

De doorklikratio van een CTA vind je door via 'Content' op 'Call-to-action' te klikken. Je krijgt dan een overzicht van alle CTA's te zien. In het overzicht vind je ook een aantal statistieken. Deze gaan over het aantal 'Views', 'Clicks' en 'Submissions'. Je vindt de CTR van een CTA door naar 'Views > Clicks' te kijken. Op deze manier beoordeel je de kwaliteit van je CTA's.

Voorbeeld Click Through Rate (CTR) in Hubspot Inbound Marketing Software

 

Ook bij het analyseren van e-mails is de click through rate erg belangrijk. Zo meet je hoeveel procent van de mensen die je email openen ook doorklikken naar je website.

In HubSpot vind je deze data door op één van je e-mails te klikken en vervolgens naar de 'Performance' te kijken. Onder 'Engagement' zie je dan het percentage van de doorklikratio.

Voorbeeld van Email CTR in Hubspot

 

Heb je na dit artikel nog vragen over de click through rate? Stel je vraag in de live chat rechtsonder in beeld of laat het ons weten via LinkedIn.