Een call to action (CTA) is een methode om bezoekers op je website een gewenste actie te laten ondernemen. Deze gewenste actie is in de regel een stap richting een conversie.
Wanneer je de term letterlijk vertaald dan heb je eigenlijk al bijna het antwoord. Je gebruikt een 'call to action' om een bezoeker letterlijk op te roepen tot actie. Via een call to action promoot je bijvoorbeeld één van je producten of een white paper. Bij het opzetten van een conversiepad gebruik je een call to action om je bezoekers naar de gewenste landingspagina te sturen waar de conversie plaatsvindt.
Er zijn diverse soorten call to actions. Hier volgen een paar voorbeelden.
De simpelste vorm van een call to action is een tekstlink. Hoewel een tekstlink het minst opvalt, is het toch een goed idee om deze vorm van een CTA op te nemen op je website. Deze call to actions komen namelijk het meest natuurlijk over en kun je overal in je teksten toepassen.
Ook in email marketing is het slim om naast een button ook een CTA toe te voegen in de vorm van een tekstlink. De kans is namelijk groot dat je button een afbeelding is en die worden bij veel bedrijven geblokkeerd wegens veiligheidsoverwegingen (virusgevaar).
Voorbeeld van een CTA tekstlink:
Plan een afspraak met een inbound marketing consultant >
De button is waarschijnlijk de meest voorkomende call to action. Ze komen in diverse maten en vormen en zorgen ervoor dat je opvalt.
Voorbeeld van een CTA button:
Veel bedrijven kiezen naast buttons ook voor een call to action die meer opvalt, dus met grotere afmetingen. In dit geval kom je al snel uit bij een CTA banner.
Voorbeeld van een CTA banner:
(Let op: onderstaande CTA dient puur als voorbeeld. Het event heeft reeds plaatsgevonden)
Hier volgen tien gouden tips voor een goede call to action:
De software van HubSpot biedt je de mogelijkheid om call to actions te maken en meten. Deze functionaliteit vind je in zowel de Marketing Hub als de CMS Hub.
Ga hiervoor in het hoofdmenu naar 'Marketing', 'Lead capture' en vervolgens naar CTA's. Via 'Create a CTA', maak je gemakkelijk een nieuwe call to action.
Je hebt de beschikking tot twee CTA vormen:
In je overzicht van call to actions zie je hoe vaak je CTA's bekeken zijn en hoe vaak er op geklikt is. Door te sturen op deze resultaten ben je in staat om je campagnes continu te verbeteren.
Met het Professional en het Enterprise pakket van HubSpot kan je tevens smart call to actions maken. Hiermee leid je je bezoekers nog gerichter naar bepaalde content.
Heb je na dit artikel nog vragen over call to actions? Stel je vraag in de live chat rechtsonder in beeld of laat het ons weten via LinkedIn.
Marien beantwoordt graag al je vragen, neem direct contact op.