Kenniscentrum
Adverteren op Google Ads

Adverteren op Google Ads

Trek in korte tijd meer potentiële klanten naar je website. Op deze pagina leer je de meest belangrijke zaken die je moet weten voordat je gaat adverteren op Google Ads.

Wat is Google Ads?

Google Ads is het online advertentieplatform van Google. Met behulp van Google Ads trek je in een mum van tijd nieuwe potentiële klanten naar je website. 

Misschien ken je het advertentieplatform onder de naam Adwords, want zo heeft het platform jarenlang geheten. In 2018 is de naam Adwords omgezet naar Ads.

Het grootste voordeel van Google Ads: je betaalt alleen maar voor resultaat. Het aantal klikken naar je website dus. Voor het vertonen van advertenties betaal je helemaal niets! Het is zelfs mogelijk om campagnes te sturen op basis van conversies. Voor B2B-bedrijven kan dit bijvoorbeeld een download zijn van een white paper, of het invullen van een contactformulier. Voor een webshop is een conversie een aankoop.

Waarom adverteren op Google Ads?

Google verwerkt iedere minuut meer dan 3,6 miljoen(!) zoekopdrachten. Ook in de B2B-sector wordt er heel wat gegoogeld. Volgens onderzoeksbureau Forrester start 71% van iedere aankoop met een online zoekopdracht. Hoe eerder je onder de aandacht bent van een potentiële koper, hoe beter. Daarom is het belangrijk om vindbaar te zijn in Google. Het advertentieplatform van Google helpt je om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen.

Ga je liever voor een langetermijnstrategie waarbij  je niets betaalt aan Google? Neem dan eens een kijkje op onze SEO-kennispagina. Als je het aan ons vraagt, dan ligt de kracht in de combinatie van de twee!

Hoe werkt Google Ads?

Google Ads heeft verschillende advertentienetwerken:

  • Het Zoeknetwerk, waar met name de zoekmachine Google onderdeel van is, maar ook andere “zoekmachines”, zoals Google Maps, Google Shopping en YouTube. Ook heb je de mogelijkheid om advertenties weer te geven op zoekpartners van Google. Hiertoe behoren bijvoorbeeld Startpagina, Ebay, Kieskeurig en Marktplaats. 
  • Het Display Netwerk, in dit netwerk bevinden zich twee miljoen websites die samenwerken met Google en daarom advertenties weergeven. Volgens Google bereik je meer dan 90% van alle internetgebruikers door te adverteren in het Display Netwerk.

Adverteren in het zoeknetwerk

Biedstrategie CPC

In het zoeknetwerk van Google adverteren de meeste organisaties op basis van de biedstrategie CPC. Dit staat voor Cost Per Click, oftewel kosten per klik. Dit betekent dat je voor iedere klik op je advertentie betaalt aan Google. Hoeveel dit is hangt af van verschillende factoren, maar je bent altijd in staat om een maximum bedrag op te geven dat je bereid bent om te betalen voor één klik. 

Daarnaast geef je per campagne ook een dagbudget op. De kosten vallen vervolgens nooit hoger uit dan je dagbudget. Zo zorgt Google ervoor dat je kosten nooit je budget overschrijden. Meer informatie over kosten vind je verderop in dit artikel bij Kosten Google Ads.

Andere biedstrategieën

Google Ads heeft behalve CPC, ook andere biedstrategieën. Zo betaal je met de vCPM biedstrategie per duizend zichtbare vertoningen. Dit doe je alleen als zichtbaarheid belangrijker voor je is dan klikken op je advertenties. Bijvoorbeeld voor een branding campagne.

Daarnaast biedt Google Ads een aantal geautomatiseerde biedstrategieën. Een interessante is Doel-CPA. Bij deze strategie optimaliseert Google je bod om zo veel mogelijk conversies te behalen tegen (door jou) bepaalde kosten per conversie. Een Google Ads-conversie is bijvoorbeeld een download op je website met als doel leadgeneratie, of het invullen van een contactformulier.

Voordelen van het Search Netwerk van Google Ads

  • Met 3,6 miljoen zoekopdrachten per minuut en een marktaandeel van meer dan 95% is Google dé zoekmachine waar je moet zijn als je wilt adverteren.
  • Je bereikt mensen op het moment dat zij daadwerkelijk op zoek zijn. Als je de advertentie en je landingspagina goed afstemt op de zoekopdracht dan geef je ze precies wat zij zoeken.
  • Google Search advertenties storen mensen niet in datgene wat zij aan het doen zijn. De advertenties bieden de gebruiker evenveel toegevoegde waarde (mits goed uitgevoerd) als de normale resultaten van Google.
  • Je betaalt alleen voor concreet resultaat, namelijk voor klikken, niet voor vertoningen zoals bij veel andere (online) advertenties.
  • Je hebt de mogelijkheid om de advertenties te sturen op het einddoel: conversies! Zo stuur je met doel-CPA op de kosten per conversie.

Adverteren in het Display Netwerk

Bij het adverteren in het Display Netwerk adverteer je niet in een zoekmachine, of een website van Google, maar op websites van derden. Dit immense partnernetwerk van Google bestaat uit 2 miljoen websites.

Targeting in het Display Netwerk

In het Display Netwerk zijn de mogelijkheden voor targeting groter dan in het Search Netwerk van Google. Je hebt de volgende mogelijkheden:

  • Mensen die websites bezoeken die gerelateerd zijn aan bepaalde zoekwoorden;
  • Mensen met een interesse in een bepaald onderwerp of product;
  • Mensen met bepaalde demografische kenmerken, zoals jonge vrouwen;
  • Mensen die jouw website eerder hebben bezocht (voor meer info, zie Remarketing).

Je bent in het Display Netwerk ook in staat om voor een combinatie van bovenstaande opties te kiezen. Zo kun je je bijvoorbeeld jonge mannen richten die geïnteresseerd zijn in software op het moment dat ze een website bezoeken over innovatie of IT.

De keuze voor de website waarop je het beste kunt adverteren kun je overlaten aan Google of zelf maken. Zo kun je bijvoorbeeld je advertenties alleen laten zien op nu.nl of op websites die gerelateerd zijn aan jouw eigen branche of sector.

Soorten advertenties

In tegenstelling tot het Search Netwerk van Google, is het in het Display Netwerk ook mogelijk om met banners te adverteren. Je kunt deze zelf maken (afbeelding of in HTML5), maar je kunt het creëren van de advertenties ook voor een deel overlaten aan Google met behulp van responsieve display-advertenties. 

Bij deze laatste variant geef je alleen de tekst, je logo en afbeeldingen op die je in de advertentie wilt hebben. Google creëert vervolgens automatisch advertenties die passen bij de stijl en het uiterlijk van de site waarop je adverteert. Dergelijke advertenties worden ook wel 'native ads' genoemd. Het doel van een native ad is dat de gebruikerservaring van de bezoeker niet (negatief) beïnvloed wordt door de advertentie op de pagina. De advertentie is als het ware één met de rest van de website.

Andere advertentiemogelijkheden in het Display Netwerk:

  • Gmail-advertenties, die speciaal voor Gmail zijn ontwikkeld;
  • Engagement-advertenties, dit zijn met name videoadvertenties, voor bijvoorbeeld YouTube.

Voordelen van adverteren in het Display Netwerk

  • Keuze uit 2 miljoen websites waarop je kunt adverteren die samen meer dan 90% van het totale internetverkeer bereiken.
  • Adverteren met native ads die opgaan in het design van de websites waarop je adverteert.
  • Unieke targeting-opties die je niet hebt in het Search Netwerk, zoals targeting op interessegebieden en demografische kenmerken als geslacht en leeftijd.
  • Adverteren op websites van jouw keuze.

Remarketing

Remarketing vindt plaats in het Display Netwerk of in het Search netwerk, maar het verdient een speciale vermelding. Hiermee ben je namelijk in staat om specifiek advertenties te tonen aan mensen die jouw website al eerder hebben bezocht.

Je kunt mensen targeten die een willekeurige pagina van je website hebben bezocht, of mensen die een specifieke pagina, of reeks van pagina’s hebben bezocht. De enige voorwaarde is dat je remarketinglijst groter is dan 1000 personen. Dit is een eis van Google om de privacy van je bezoekers te waarborgen. Zodra meer dan 1000 personen de pagina, of reeks van pagina’s heeft bezocht ben je in staat om hen specifiek te targeten met een aangepaste advertentie.

Interessant feitje: Google noemt deze vorm van adverteren Remarketing, maar officieel heet het Retargeting.

De voordelen van Remarketing

  • Je bereikt mensen die je al kennen, dit is enorm krachtig. Zo kun je bijvoorbeeld specifiek mensen bereiken die je website hebben bezocht, maar nog niet zijn geconverteerd.
  • Je bent in staat om heel relevant te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld mensen bereiken die een productpagina hebben bezocht en hen een advertentie tonen die specifiek over dat product gaat.
  • Je bent in staat om te bepalen hoe vaak een persoon een advertentie te zien krijgt, zodat je het bereiken van de irritatiegrens voorkomt.

Google advertentie activeren

Beginnen met Google Ads is heel eenvoudig: 

  1. Ga naar Google Ads en kies voor ‘nu starten’.
  2. Als je al een Google-account hebt, log dan in. Zo niet, kies dan voor ‘account maken’.
  3. Volg de stappen en maak je eerste campagne en advertentiegroep aan.
  4. Vul je betaalgegevens in.

Wij raden aan om simpel te beginnen: dit betekent één campagne in het Search Netwerk, één advertentiegroep en een aantal bijbehorende zoekwoorden. Behaal je hier het juiste resultaat mee? Breid dan pas je advertenties uit.

Hoe de juiste zoekwoorden kiezen?

Om de juiste zoekwoorden te kiezen is het zeer raadzaam om zoekwoordenonderzoek te doen. Een dergelijk onderzoek is zeer nuttig voor Google Ads, maar ook voor SEO en contentmarketing.

Om te beginnen is de Google zoekwoordplanner een goede optie voor zoekwoordenonderzoek, maar als je serieus met Google Ads en SEO aan de slag wilt, dan is het raadzaam om een combinatie van tools te gebruiken. Je kunt het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek natuurlijk ook uitbesteden aan Bright. Wij hebben jarenlange ervaring met het uitvoeren van deze onderzoeken.

Hoe bepaalt Google de advertentiepositie?

Wat belangrijk is om te weten, is dat Google Ads eigenlijk een soort veiling is. Als iemand zoekt in Google op een zoekwoord waarop geadverteerd wordt, dan start de veiling. De veiling bepaalt je advertentiepositie, maar ook je kosten.

De veiling doorloopt de volgende stappen:

  1. Zoekopdracht vindt plaats
    Iemand zoekt in Google op een zoekwoord waarop geadverteerd wordt.
  2. Geschikte advertenties worden gezocht
    Google bepaalt of het zoekwoord aansluit bij jouw advertentie.
  3. Advertenties met te lage kwaliteit worden verwijderd
    Jouw advertentie moet voldoen aan bepaalde kwaliteitsvoorwaarden: de CTR moet hoog genoeg zijn en de bestemmingspagina moet een bepaalde kwaliteit hebben.
  4. Overgebleven advertenties worden gerangschikt
    Rangschikking vindt plaats op basis van een combinatie van factoren, onder andere: jouw bod, je kwaliteitsscore (meer info hieronder) van je advertentie en de context van de zoekopdracht.
  5. Advertentie wordt getoond

Kosten Google Ads

Betalen per klik

In Google Ads betalen veruit de meeste adverteerders per klik. Dit wordt ook wel een CPC-model genoemd (Cost Per Click).

De kosten van een klik zijn echter nooit hetzelfde en afhankelijk van meerdere factoren. Hierboven heb je kunnen lezen dat bij iedere zoekopdracht een veiling start in Google Ads.Dit gebeurt uiteraard alleen wanneer er op dat betreffende zoekwoord wordt geadverteerd. Jouw bod concurreert dus met de biedingen van andere adverteerders.

Zoals bij iedere veiling wint het hoogste bod. Deze adverteerder betaalt 1 cent meer voor de klik dan het bod dat eronder komt.

Kwaliteitsscore

Bij Google is echter niets zoals het lijkt. Wat heel veel mensen niet weten is dat de kwaliteitsscore een grote invloed heeft op de kosten. Onderstaande afbeelding maakt dit duidelijk. Google vermenigvuldigt namelijk jouw bod met je kwaliteitsscore. Dit wordt je Ad Rank, of in het Nederlands: je advertentierangschikking genoemd. 

Kosten Google Ads berekening CPC model

Voorbeeldberekening kosten Google Ads

In bovenstaand voorbeeld heeft adverteerder 1 een advertentierangschikking van 20 (2 euro * 10 kw. score). Alle andere adverteerders hebben een lagere advertentierangschikking dus adverteerder 1 krijgt de hoogste advertentiepositie.

De werkelijke kosten van adverteerder 1 worden gevormd door de advertentierangschikking van de adverteerder onder hem en zijn eigen kwaliteitsscore. De advertentierangschikking van adverteerder 2 wordt namelijk gedeeld door de kwaliteitsscore van adverteerder 1. In bovenstaand voorbeeld betekent dit: 16/10 = 1,60 euro. Hier telt Google altijd 1 cent bij op. De CPC kosten voor adverteerder 1 zijn daarom 1,61 euro.

Betalen per duizend vertoningen

In het Display Netwerk is het mogelijk om te betalen per klik, maar tevens is het mogelijk om te betalen per duizend vertoningen van je advertentie. Dit wordt een vCPM-bod genoemd. vCPM staat voor Viewable Cost Per Mile. 

Viewable betekent dat je alleen betaalt wanneer je advertentie daadwerkelijk getoond is aan een gebruiker. Dus staat je advertentie op een bepaalde website onder de vouw (gebruiker moet scrollen om de advertentie te zien) en de gebruiker verlaat de website voordat jouw advertentie daadwerkelijk in beeld is geweest, dan betaal je niets.

Wanneer kies je voor een vCPM model?

Je kiest voor een vCPM-model wanneer zichtbaarheid van je advertentie belangrijker voor je is dan een klik op je advertentie. 

Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een organisatie of product nog helemaal nieuw is in de markt en geen enkele naamsbekendheid heeft opgebouwd.

Betalen per conversie

Voor veel bedrijven is het behalen van online conversies een primaire doelstelling. Voor deze bedrijven is het interessant om een Google Ads-model te overwegen dat deze doelstelling ondersteunt.

Het bekendste model op dit gebied is het CPA-model van Google Ads. CPA staat voor Cost Per Acquisition. Je betaalt dus per conversie. Dit kan een zachte conversie zijn, zoals een download van een white paper op een B2B-website. Of een harde conversie, zoals een aankoop op een webshop.

Je moet het CPA-model echter met een kleine korrel zout nemen. Je betaalt namelijk niet werkelijk voor een conversie, maar je betaalt eigenlijk nog steeds per klik. Dit maakt het model echter niet minder interessant, want het kan jou wel degelijk helpen bij het realiseren van je doelstellingen binnen budget.

Hoe werkt het CPA-model van Google Ads?

Het CPA-model is een ‘slim bieden’-strategie van Google. Dit betekent dat jij niet meer zelf bepaalt wat je bod per klik is, maar dat je dit overlaat aan de intelligentie van het Google algoritme.

Indien je adverteert in Google Ads op basis van een CPA-model dan geef je hierbij aan wat één conversie jou waard is. Google zet vervolgens machine learning in (een vorm van Artificial Intelligence) om jouw biedingen (per klik) in de veiling te optimaliseren. Dit betekent dat Google probeert om zoveel mogelijk conversies te behalen tegen het CPA-bod dat jij hebt opgegeven. Hoe meer conversiedata Google heeft, hoe nauwkeuriger het algoritme in staat is om in te schatten wanneer de kans op conversie het hoogst is.

Google zal altijd proberen om de kosten per conversie gelijk (of lager) te houden aan je CPA-bod. Er is echter geen garantie dat dit daadwerkelijk lukt. Indien je een niet-realistisch bod hebt aangegeven, dan zal het CPA-bod niet gehaald worden. Vandaar dat we hierboven al schreven dat je het ‘betalen per conversie’ met een kleine korrel zout moet nemen.

Google Ads vs. SEO

Wat is nu een betere strategie om potentiële klanten naar je website te trekken? Bij Bright zijn we fan van de combinatie! 

Met SEO ben je in staat om op een duurzame manier potentiële klanten naar je website te trekken. Het grote voordeel is dat je hierbij niets betaalt aan Google. Daarnaast is de organische CTR een stuk hoger is dan de CTR van advertenties. Er klikken dus méér mensen op de natuurlijke zoekresultaten dan op de advertenties.

Het nadeel van SEO is echter dat het een langetermijnstrategie is. Zeker voor nieuwe websites geldt dat je SEO moet zien als een vliegwiel. Het wiel is zwaar en het kan lastig zijn om het op gang te brengen, maar als het eenmaal draait dan is het niet meer te stoppen! Op de korte termijn behaal je er echter geen grote resultaten mee. Laat hier nou juist de kracht van Google Ads liggen!

Met Google Ads ben je in staat om op dezelfde dag nog resultaat te behalen. Advertenties staan snel live en leveren (indien effectief opgezet) direct resultaat. Daarnaast kun je snel testen welke titels en beschrijvingen aanslaan bij je doelgroep. Deze lessen helpen je ook bij het bereiken van meer resultaat met SEO.

Kortom: de combinatie van SEO en Google Ads is bijzonder krachtig! Met Google Ads ben je in staat om op korte termijn bezoekers binnen te halen op de zoekwoorden waarbij je dat nog niet lukt met SEO. SEO zet je vervolgens in om op lange termijn duurzame resultaten te behalen, zonder dat je hier voor iedere klik aan Google betaalt.

Vragen over Google Ads?

De gewenste resultaten behalen met Google Ads is niet zo eenvoudig als dat het lijkt. Heb jij nog vragen of uitdagingen op het gebied van Google Ads? Onze consultants helpen je graag! Bel met 085 - 760 81 81 of mail naar info@bureaubright.nl.

Advies nodig over inbound marketing en sales? Maak een afspraak

Advies nodig over inbound marketing?

Heeft jouw onderneming uitdagingen met betrekking tot het realiseren van groei in marketing en sales? Onze consultants staan voor jou klaar!

afspraak maken