Bright-logo
Zoeken
Menu
Sluiten
Bright-logo
Zoeken
Menu
Sluiten
Bright-logo
Menu
Sluiten
Laatst geupdate: 2/1/2024
Digital marketing
5 min

Zoekwoorden onderzoek stappenplan (Deel 2)

Rene Schipper
Delen

In onze blog deel 1 van het zoekwoorden onderzoek stappenplan hebben we behandeld hoe je zoekwoorden kunt verzamelen en hoe je deze kan groeperen in onderwerpen. In deze blog gaan we een stap verder, en beoordelen we de zoekwoorden op kwaliteit, concurrentie en hoe ze in jouw strategie passen.

Stap 4. Zoekwoorden beoordelen op relevantie en kwaliteit

Zodra je een goede lijst met zoekwoorden hebt verzameld, is het tijd om de zoekwoorden kritisch te beoordelen op kwaliteit en relevantie.

Identificeer negatieve zoekwoorden

Begin met het identificeren van negatieve zoekwoorden. Dit zijn de zoekwoorden waar je eigenlijk niet op gevonden wil worden. Tijdens het verzamelen van zoekwoorden in stap 2 en 3, lijken sommige zoekwoorden soms aantrekkelijk. Maar als je er beter over nadenkt, blijken ze soms toch niet helemaal juist te zijn voor jouw doeleinden.

Dit soort zoekwoorden zullen worden gebruikt door iemand die voor jou niet de juiste zoekintentie heeft.

In het voorbeeld van Jansen & de Jong zou het zoekwoord ‘gratis belastingadvies’ bijvoorbeeld een negatief zoekwoord kunnen zijn. Jansen & de Jong bieden namelijk alleen advies aan tegen een uurtarief, en mensen die zoeken naar gratis advies, zullen waarschijnlijk niet bereid zijn dit te betalen.

PROTIP: Je moet negatieve zoekwoorden uit je lijst halen, maar je moet ze zeker niet helemaal verwijderen. Maak in plaats daarvan een speciale lijst met alle negatieve zoekwoorden. Dit zal van pas komen als je gebruik gaat maken van Adwords. Google Adwords biedt namelijk de mogelijkheid om negatieve zoekwoorden in te stellen. Je advertentie zal dan nooit getoond worden als iemand dat zoekwoord gebruikt.

Kijk naar het zoekvolume

Als je je website pagina’s gaat optimaliseren voor bepaalde zoekwoorden, wil je natuurlijk wel dat mensen deze zoekwoorden ook daadwerkelijk gebruiken. Daarom ga je in stap 4 van het zoekwoorden onderzoek stappenplan de zoekvolumes van de zoekwoorden achterhalen. Een zoekvolume toont aan hoeveel zoekopdrachten er in een bepaalde periode hebben plaatsgevonden met een bepaalde zoekterm.

Er bestaan een hoop tools om deze data te verzamelen. Maar in tegenstelling tot de tools voor het vinden van gerelateerde zoekopdrachten, moet je hiervoor vaak wel betalen.

Gelukkig heeft Google Adwords een feature waarmee je dit soort data ook kan achterhalen. Je vindt deze functionaliteit door via hulpprogramma’s op zoekwoordplanner te klikken. Vervolgens voer je een zoekwoord in onder ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’.

Zoekwoorden onderzoek stappenplan zoekvolume | Bureau Bright

Als je een zoekwoord invoert, vind je in de zoekwoordplanner twee belangrijke soorten data met betrekking tot het zoekvolume. De gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en de zoekopdrachten van de laatste maand.

Meestal wordt het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand gebruikt om aan te geven hoe populair een zoekterm is. Maar omdat zoekwoorden door bepaalde omstandigheden soms ineens erg populair kan worden, is het ook aan te raden om naar het zoekvolume van de vorige maand te kijken.

PROTIP: Om een account aan te kunnen maken in AdWords, moet je meteen een campagne opzetten. Het zou goed kunnen dat je wil beginnen met een zoekwoorden onderzoek, maar dat je nog niet toe bent het gebruiken van advertenties. In dat geval kan je een account maken, en deze meteen weer op stop zetten. Zo kan je gebruik maken van de zoekwoordplanner zonder dat je een dagelijks bedrag hoeft te betalen voor een Google Adwords campagne.

Voorbeeld: Jansen & de Jong

Om te kijken welke zoekwoorden het meest aantrekkelijk zijn op basis van het zoekvolume, hebben ze bij Jansen & de Jong het aantal gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten toegevoegd aan de lijst met zoekwoorden.

Zoekwoorden onderzoek - stap 4 | Bureau Bright

Stap 5. Zoekwoorden beoordelen op concurrentie

Naast het zoekvolume is het ook belangrijk om te kijken naar de concurrentie voor een zoekwoord. Als een zoekwoord een hoge concurrentie heeft, zal het moeilijk worden om de eerste pagina te bereiken. In een ideaal scenario vind je zoektermen met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie. Maar meestal is de concurrentie redelijk gelijk met het zoekvolume.

De concurrentie op een zoekwoord wordt door verschillende tools op verschillende manieren gemeten. In de zoekwoordplanner van Google Adwords wordt er onderscheid gemaakt tussen een hoge, normale en lage concurrentie.

Voorbeeld: Jansen & de Jong

Om een compleet beeld te krijgen van de zoekwoorden waar Jansen & de Jong zich op kunnen gaan richten, hebben ze de concurrentie toegevoegd aan de lijst met zoekwoorden.

Zoekwoorden onderzoek - stap 5 | Bureau Bright

Stap 6. Zoekwoorden beoordelen op basis van je strategie

Nu alle data over de relevante zoekwoorden in kaart is gebracht, is het tijd om te kijken welke zoekwoorden je gaat gebruiken voor het optimaliseren van de vindbaarheid van je website.

In het geval van Jansen & de Jong lijkt het zoekwoorden ‘ belasting tips’ bijvoorbeeld een goede optie te zijn.

Zoekwoorden onderzoek - stap 6 | Bureau Bright

‘Belasting tips’ heeft namelijk een relatief hoog zoekvolume en een lage concurrentie.

Long tail zoekwoorden

Het zou natuurlijk perfect zijn als je op de eerste pagina terecht kan komen voor alle relevante zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Maar dat betekent niet dat je je alleen maar op deze zoekwoorden moet richten.

Richt je vooral ook op long tail zoekwoorden. Dit zijn specifieke zoekwoorden die bestaan uit meer dan drie woorden. Deze zoekwoorden zullen een laag zoekvolume hebben. Maar ze hebben ook een lage concurrentie, en omdat het vaak erg specifieke zoekwoorden zijn, is de kans een stuk groter dat je er de juiste mensen mee aantrekt.

In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld een long tail zoekwoord ten opzichte van een breder zoekwoord.

Long tail zoekwoord | Bureau Bright
 

De kans is groot dat Jansen & de Jong de eerste pagina voor een specifiek zoekwoord als ‘Belasting advies voor zelfstandige ondernemers’ kan behalen.

Het zoekvolume op dat zoekwoord zal niet hoog zijn, maar de mensen die deze zoekopdracht gebruiken, zijn voor Jansen & de Jong een stuk interessanter dan de mensen die een breed zoekwoord als ‘belasting advies’ hebben gebruikt.

Hoe kun je een zoekwoorden onderzoek gebruiken?

Je hebt de zes stappen doorlopen, en je zoekwoorden onderzoek is ten einde. Maar wat nu? Wat ga je doen met die lijst vol woorden, zoekvolumes en gegevens over concurrentie?

Ten eerste kan je het onderzoek gebruiken om de huidige pagina’s van je zoekwoorden onderzoek te optimaliseren voor de juiste zoekwoorden. Dit zal er voor zorgen dat je website beter vindbaar wordt voor de mensen die jij aan wil trekken.

Ten tweede zal het zoekwoorden onderzoek van pas komen bij alle content die je vanaf nu creëert. Je kan nieuwe website pagina’s aanmaken op basis van de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden en je kan de zoekwoorden gebruiken om onderwerpen voor je nieuwe blog posts te bedenken.

Bij Jansen & de Jong zouden ze bijvoorbeeld een blog post kunnen schrijven met de titel: ’10 Belasting tips voor zelfstandige ondernemers’.

We hopen dat ons stappenplan je kan helpen een goede basis te leggen voor de zoekmachine optimalisatie van je website. Heb je na dit lange artikel nog vragen? Laat het ons weten via onze live chat rechts onder in beeld.