4 Aug 2020
HubSpot
2 min leestijd

Hoe zorg je ervoor dat marketing, sales en service beter op elkaar zijn afgestemd?

Wouter Gijsbertsen
Delen

De inbound werkwijze zet de klant en diens behoefte centraal. Dit helpt marketeers al jaren om impact te maken en de klant in de juiste richting te leiden. Maar de inbound methode is niet alleen een geweldige aanwinst voor de afdeling marketing. Nu de filosofie verder is geëvolueerd, heeft je gehele organisatie er baat bij, met name de afdelingen met klantcontact. Daarom ondersteunt HubSpot niet alleen marketing, maar ook andere afdelingen die waarde bieden aan (potentiële) klanten.

Met inbound kun je hele organisatie écht gaan helpen

Het behoeft geen verdere verklaring dat marketeers al meteen verliefd waren op HubSpot. Workflows inrichten, marketing automatiseren, leads segmenteren, social media monitoren en precies zien wat wel en niet scoort. Alles wat met inbound te maken heeft, komt bij elkaar in één software platform. Omdat op verschillende momenten van de buyer en customer journey andere afdelingen aangehaakt moeten worden, spreekt het voor zich dat sales ook betrokken wordt bij het proces. Ieders doel is tenslotte de klant binnen te halen en te houden. Dat laatste geldt met name voor de afdeling support. Inbound betekent behulpzaam zijn en blijven, ook na de aankoop. 

De route naar resultaat en succes

Marketing zorgt dat er contact komt door bezoekers te trekken naar de website. Via lead nurturing voeden ze de potentiële klanten op en geven ze hen met de juiste kwalificaties door aan sales. Zij nemen op hun beurt de lead (pun intended) en zorgen ervoor dat er concrete verkoopkansen komen. Hierin gaan ze door met het helpen van de lead door ze te bellen, e-mailen of een afspraak met ze te maken. Wat heeft de lead nodig en hoever is deze al in zijn of haar buyer journey? Ook service & support moet weten wat er speelt om gericht advies te kunnen geven. Daarom is het belangrijk dat marketing, sales en service allemaal de juiste weg door HubSpot weten te bewandelen.  

Iedereen direct inzicht in dezelfde actuele data

Om alles binnen HubSpot goed met elkaar in lijn te brengen, wil je weten wanneer een lead klaar is om aan de volgende afdeling doorgegeven te kunnen worden. Daarom kan iedere belanghebbende altijd inzien waar leads staan in hun buyer journey, wie ze zijn, wat ze aangeboden hebben gekregen en wat ze gedownload hebben. Alle touchpoints zijn dus bij iedereen bekend. Dit 360º-beeld is nodig om gerichte hulp te kunnen blijven bieden op alle afdelingen. Iedereen kan hierdoor zijn of haar respectievelijke werk beter doen en de lead beter begeleiden naar een volgende stap in de buyer journey. Als de lead klant is geworden, gaat de customer journey verder. De klant moet de weg gaan vinden in je organisatie en mogelijk hulp krijgen bij het gebruik van je dienst of product. Misschien zit er nog er een kans voor up-sell of cross-sell in. HubSpot houdt het werk centraal en eenduidig met een gelijk klantbeeld voor betere opvolging. 

Download ons Bright magazine | Bright

Duidelijke afspraken zorgen voor naadloze overdracht

Wanneer is de lead klaar voor de volgende stap in het aankoopproces? Elke business heeft daar eigen maatstaven en indicatoren voor. Twee belangrijke factoren hierin zijn de match van de lead met je onderneming en de fase in de buyer journey waarin de lead zich bevindt. Bij de geschiktheid van de lead kun je denken aan zaken als de achtergrond, functie en de sector en de grootte van het bedrijf waarin de lead werkzaam is. Bij het bepalen van de fase van het aankoopproces kijk je naar het aantal interacties, pageviews of downloads. Natuurlijk kun je in het bovenstaande een eigen prioritering aanbrengen. Als je samen overeenkomt wanneer je een lead doorgeeft, voorkom je dat sales net als vroeger iedereen na gaat bellen in de hoop iets te verkopen. Met de software van HubSpot geef je alleen gekwalificeerde en dus ‘warme’ leads door die bij jouw organisatie passen en zitten marketing, sales en service altijd op één lijn.