Bright-logo
Zoeken
Menu
Sluiten
Bright-logo
Zoeken
Menu
Sluiten
Bright-logo
Menu
Sluiten
Laatst geupdate: 19/12/2023
Digital marketing, Website
2 min

Hoe verbeter je de leadgeneratie via je eigen website?

Rene Schipper
Delen

In online marketing gaat het om het genereren van online leads: het verzamelen van informatie over mogelijke nieuwe klanten. Daarin speelt je website de belangrijkste rol en je homepage is het visitekaartje van jouw kantoor. Wat kan je zelf doen om van je website je belangrijkste leadgenerator te maken?

Een nieuwe term

We hebben het al gehad over ‘content marketing’ en een ‘buyer persona’ en vandaag voegen we nog een Engelse term aan het rijtje toe: ‘inbound marketing’. Wellicht dat dit een totaal onbekende term voor je is. Maar haak niet meteen af, want inbound marketing kan je ontzettend helpen om meer leads via je eigen website te genereren. Daarmee is het een heel belangrijk onderdeel van je online marketing.

Wat is inbound marketing?

Je hebt de grootste stap al gezet wanneer jij je bent gaan richten op het maken van interessante content voor jouw buyer persona: je hebt je aandacht verlegd van verkopen naar helpen en dat is precies waar het bij inbound marketing om gaat: in plaats van de bezoeker van je website te ‘storen’ met het aanbieden van producten, richt je je op datgene waar de bezoeker al naar op zoek is en waarom hij je website in eerste instantie bezoekt. En dat is een groot verschil, want let wel: 98 procent van de bezoekers op websites koopt helemaal niets.

Vraag om informatie

Veel belangrijker is het dus dat je jouw websitebezoeker inspireert met content die hij zoekt, zodat hij in je bedrijf geïnteresseerd blijft. Maar, wees ook zuinig op je content: je hebt er immers veel tijd en energie in gestoken om je buyer persona op te stellen en om content te maken die voor jouw potentiële klanten interessant is. Geef het dus niet zomaar weg, maar vraag je klanten om informatie in ruil voor je content: genereer een lead.

Blog_LeadGeneratie_OMA-F_PNG.png

Je zult zien: als jouw content urgent is voor de bezoeker van je website, is hij zeker bereid om je wat informatie over zichzelf te verstrekken. De informatie die je verzameld, kun je gebruiken om verder in contact te komen met je klanten.

Je website is geen etalage

Het overgrote deel van de bezoekers op jouw website, zoekt dus naar antwoorden of oplossingen op voor hem relevante vragen of problemen. Maar een bezoeker zoekt deze informatie ook snel. Investeer daarom in een overzichtelijke homepage, waarop direct zichtbaar is waar de bezoeker de content kan vinden. Je homepage is dus totaal anders dan een winkelruit voor je productaanbod. Hij moet je bezoeker verleiden om langer rond te kijken en zijn gegevens achter te laten in ruil voor de informatie die hij nodig heeft.