8 Oct 2020
HubSpot
4 min leestijd

Het beste CMS in 2020: een vergelijking tussen HubSpot en WordPress

Robert-Jan Budding
Delen

Je kent het wel: op een dag krijg je het inzicht dat het tijd is voor een andere online uitstraling. Of de directeur van het bedrijf waar je voor werkt zoekt een nieuwe website. Die oude kon namelijk echt niet meer. Als (inbound) marketeer begin je dan meteen na te denken hoe je de website zo kunt maken, dat die voor je klanten de meeste vragen beantwoordt. Ook moet het onderhoud eenvoudig zijn en moet het geheel natuurlijk binnen je budget passen. Je gaat dus op onderzoek uit welk Content Management Systeem (CMS) dan de beste fit is. Al snel kom je erachter dat er veel mogelijkheden zijn. Waar moet je voor gaan?

In dit artikel vergelijken we twee populaire CMS’en: het bekende WordPress en een nieuwe ster aan het CMS-firmament: HubSpot CMS.

WordPress CMS

WordPress is een van de bekendste CMS’en om een website in op te zetten. Maar liefst 37% van het internet draait op een WordPress-website. Dat is niet zonder reden: WordPress is sterk op een aantal punten:

  • Het is Open Source. Dat betekent dat je het gratis kunt gebruiken en ontwikkelaars er nieuw materiaal voor schrijven dat ook vrij te gebruiken is. 
  • Er zijn veel plugins voor te vinden, dus het is flexibel in te richten naar jouw wensen.
  • Het is speciaal ontworpen om eenvoudig content mee te publiceren. Laat content nu datgene zijn waarmee jij jezelf onderscheidt.

Omdat het gratis is en omdat WordPress met veel plugins uit te breiden valt, is het niet het beste CMS voor iedereen. Dat lijkt tegenstrijdig, maar de populariteit zorgt ervoor dat hackers altijd op zoek zijn naar een gaatje in de code. Dat is met zoveel gelijktijdige ontwikkelaars nog wel eens te vinden. Plugins lijken daarnaast interessant, maar bevatten hetzelfde gevaar: vergeet er een paar up-to-date te houden en je website kan worden gehackt.

Het grootste nadeel zit hem echter in de opbouw van WordPress: het is ooit gemaakt om het internet te democratiseren. Een goed streven, maar daarom niet direct geschikt voor de meeste bedrijven, die leads en omzet genereren als belangrijkste doel hebben voor hun website.

HubSpot zag dat er steeds meer vraag onder marketeers ontstond op dat gebied. Natuurlijk moet je goede content maken om je klanten te helpen, maar je manager wil ook graag dat het werk leads en klanten oplevert. Daar is HubSpot CMS speciaal voor ontwikkeld. Om een website neer te zetten die leads genereert, veilig is en eenvoudig te onderhouden voor marketeers en developers.

HubSpot CMS

HubSpot is een groeiplatform voor sales, service en marketingafdelingen dat zich richt op één ding: klanten helpen door antwoord te geven op vragen die bij ze leven. Zo genereer je nieuwe leads en nieuwe klanten. Met die gedachte in het achterhoofd is ook het HubSpot CMS ontworpen.

HubSpot CMS is speciaal ontwikkeld voor marketeers en product managers die met content die hun klanten echt helpt, betere resultaten willen behalen. Het mooie is dat het platform zo is ingericht, dat je er geen programmeer- of ontwerpvaardigheden voor nodig hebt. 

Een nieuw artikel of whitepaper publiceer je in een handomdraai, waarbij je het voorziet van opvallende buttons die doorverwijzen naar een conversiepagina. Een nieuwe campagne starten? Maak direct vanuit de software nieuwe CTA’s, slimme formulieren en landingspagina's aan en publiceer ze zonder tussenkomst van IT. Of een nieuw product lanceren? Geen probleem dankzij de geïntegreerde social media-mogelijkheden. En met de Canva-integratie maak je zonder stress een uitgelichte afbeelding.

HubSpot CMS wordt standaard geleverd met een groot aantal features:

  • Een uitgebreide analytics suite. Ingewikkelde Google Analytics-integraties zijn niet meer nodig;
  • Geoptimaliseerd voor mobiel. AMP en responsive website out-of-the-box
    SEO-tools. Geen plugins meer die elke week geüpdatet moeten worden;
  • Een drag-and-drop paginabewerker;
  • A/B-test software;
  • Veilige en snelle hosting en CDN-toegang;
  • En de lijst gaat nog wel even zo door…

Tel daarbij op dat je bij HubSpot CMS gratis een van de beste Customer Relationship Management (CRM)-softwarepakketten van de markt krijgt en je snapt waarom wij fan zijn. We hebben onze eigen website er niet voor niets in gebouwd.

Wat is het beste CMS

Een mooie website is goed, een resultaatgerichte website is beter. Daarin loopt HubSpot CMS voor op WordPress, dankzij standaard features als CTA’s, (AVG-ready)-formulieren en landingspagina’s.

Het is ook prettig dat je voor de hosting niet meer hoeft te zoeken. HubSpot is een zogenaamde Software as a Service (Saas)-oplossing en daardoor wordt de hosting, SSL, back-ups enz. allemaal door een team van specialisten opgepakt. Behalve dat de kosten van hosting best wel op kunnen lopen, is het handig dat de ontwikkelaar van het CMS ook de hosting intern regelt.

A/B-test- en SEO-tools zijn uiteraard goed beschikbaar voor WordPress, maar je moet ze implementeren met plugins. Daar komt nog bij dat de goede prijzig zijn. In HubSpot zit het standaard meegeleverd. Dat werkt wel zo snel.

Verder is het idee van Open Source mooi, totdat het niet meer werkt als verwacht. Daarom is het ook erg prettig dat je met het HubSpot CMS eindelijk een heel support-team tot je beschikking hebt om je vragen over content, software en hosting aan kwijt te kunnen. De support-afdeling van HubSpot werkt snel en kundig en is 24/7 beschikbaar.

Niet alleen wij vinden HubSpot CMS de beste oplossing om je nieuwe website in te bouwen, G2 en de vele reviewers op dat platform zijn het daar roerend mee eens. In korte tijd heeft het CMS niet alleen een flinke voorsprong ontwikkeld op verschillende bekende platformen zoals WordPress, maar ook bekende andere website-aanbieders als Duda, Webflow en Ghost.

G2-grid_Web-content-management-systeem

Geen website meer, maar een 24/7 online sales machine

Een nieuwe website anno 2020 moet meer zijn dan supersnel met een mooi design, goede teksten en slimme SEO. Je wilt je online marketing- en bedrijfsdoelen ermee halen. Jouw klanten beginnen en eindigen hun onderzoek namelijk bijna altijd online. Daarom volstaat een website waar je enkel blogs publiceert of die je eenvoudig kunt uitbreiden niet meer. Al was het maar omdat je wilt dat je jouw klanten en je manager, ook nog eens een veilige website wilt voorschotelen.

Kijk daarom bij je zoektocht zeker naar de mogelijkheden van HubSpot CMS. Het biedt de moderne marketeer de functionaliteiten om een echte online sales machine neer te zetten, waarmee zowel je klanten als jij geholpen worden.