Home > Blog > De toekomst van content marketing
Contentcreatie | 2 min leestijd

De toekomst van content marketing

door Wouter Gijsbertsen op 18-10-16

We gaan het hebben over marketing; online marketing. En, hou je vast, het is een stuk leuker dan je denkt. Want hoewel je je misschien vaak druk maakt over je website, je vermelding in Google of de positie van je kantoor in het zoekresultaat op Advieskeuze.nl, is het leuk om je te realiseren dat marketing door de komst van internet voor jou juist veel toegankelijker is geworden.

Traditionele marketing kost veel geld: een advertentie in een plaatselijk of regionaal blad is vaak nog wel te doen. Maar een groter dagblad, laat staan radio of televisie, is toch vooral voorbehouden aan de grote bedrijven of landelijke spelers met een idem. budget. Daar kunnen kleinere partijen moeilijk tegenop boksen.

Een hoger marketing rendement met content marketing

De komst van internet in de jaren ’90, social media aan het begin van deze eeuw en de opmars van smartphones en tablets die nu zijn vaart neemt, heeft dit veranderd: online is toegankelijk voor iedereen. En dat is fijn, want dat betekent dat je tegen veel lagere kosten een hoger rendement rendement kunt halen uit jouw marketingbudget.

Wees slimmer dan je concurrent met online marketing

Maar het vergt ook een andere aanpak: het online aanbod is enorm, juist omdat het web voor iedereen toegankelijk is. En daardoor is ook de manier waarop consumenten omgaan met online informatie totaal verschillend van traditionele marketing. Hoe je het aanpakt bepaalt dus je succes.

Stop met verkopen

Betrokkenheid is de sleutel tot succesvolle online marketing. Adverteren is eenrichtingsverkeer: jij zendt en hoopt dat de juiste mensen het oppikken. Je kunt dat alleen aanscherpen door te adverteren waar jouw doelgroep zich bevindt. Online marketing dankt zijn succes juist aan de de interactiviteit tussen zender en ontvanger. Hoe zorg je ervoor dat mensen reageren op je bericht? Een like uitdelen? Of je bericht zelfs delen met hun eigen vrienden? Dat kan je alleen bereiken als de inhoud van je content interessant genoeg is en precies aansluit bij de vragen van je publiek. Het belangrijkste daarin? Stop met verkopen en start met helpen: dat noemen we content marketing.

Maak een keuze in je online marketing kanalen

De inhoud is dus belangrijk, maar de vorm waarin je de content giet en de kanalen waarop je de content verspreid of promoot zijn minstens zo belangrijk. Daar is je doelgroep immers te bereiken. Uit onderzoek van softwareleverancier HubSpot blijkt dat met name social media als facebook, twitter en LinkedIn populaire kanalen zijn voor internetgebruikers om op de hoogte te blijven:

Blog_Grafiek1_ToekomstVanMarketing_JPG.jpg

Ondanks dat het voor veel bedrijven nog niet de gewoonste zaak van de wereld is, adviseert HubSpot om meerdere kanalen te kiezen om je content te verspreiden. Kies daarbij voor de kanalen waar jouw doelgroep op te vinden is. Daarnaast draagt ook het type content bij aan de populariteit: schrijf je een blog? Maak je een video? Of plaats je een post op social media? De populariteit van deze vormen verschilt. Maar dat betekent volgens HubSpot niet dat je de minder populaire vormen in de ban moet doen; veel interessanter is het om te kijken welke content op welke manier wordt gelezen. Zo worden video’s vaker volledig bekeken en blogs meer gescand. Je kunt de de beste vorm voor jouw content bepalen aan de hand van de inhoud en het doel dat je nastreeft:

Blog_Grafiek2_ToekomstVanMarketing_JPG.jpg

Wouter Gijsbertsen

Lees ons buyer persona template

download hier