19 Aug 2020
HubSpot, Nieuws
3 min leestijd

7 waardevolste functionaliteiten van HubSpot

Wouter Gijsbertsen
Delen

Een goed CMS, CRM-systeem en krachtige marketing automation software maken het leven van de marketeer een stuk efficiënter, eenvoudiger en overzichtelijker. Natuurlijk is het zo dat alle tools die op de markt zijn in meer of mindere mate de basistaken voor hun rekening nemen. Een volwaardig totaalpakket zou je echter alle intensieve en repeterende taken uit handen moeten nemen en een paar extra mogelijkheden bieden die je écht blij maken. Dat is precies wat HubSpot doet. Laten we kijken naar de 7 functionaliteiten die het verschil maken. 

1. Smart content - bied materiaal op maat

Met de term ‘smart content’ bedoelen we het aanpassen van de content aan de hand van de behoefte van een specifieke lead of klant. De data die HubSpot over een gebruiker en diens achtergrond heeft verzameld, wordt ingezet om te personaliseren wat die persoon te zien krijgt. Denk bij deze data bijvoorbeeld aan taalvoorkeur, het feit of iemand in het verleden al iets gedownload heeft en diens fase in de buyer journey. Op basis van deze parameters krijgt een bezoeker websitepagina’s, landingspagina’s, mailings, formulieren en CTA’s op maat te zien. In HubSpot geef je aan wanneer iemand wat voorgeschoteld krijgt, waarna het platform deze smart content op het juiste moment aanbiedt. 

2. Progressive profiling - doseer je nieuwsgierigheid

Het spreekt voor zich dat je het een en ander van je lead moet weten om een persoonlijke relatie op te kunnen bouwen. Tegelijkertijd is het niet wenselijk om iedereen bij het eerste contact meteen het hemd van het lijf te vragen. Zelf zit je ook niet te wachten op een waslijst aan vragen die je moet invullen voordat je bijvoorbeeld een simpele checklist mag downloaden. Toch moet je aan je data komen. De oplossing is eenvoudig: vraag niet alles in één keer. Drie antwoorden aanvinken voelt heel anders dan tien open vragen met een antwoordveld invullen. Dat verschil merk je in je conversiecijfers. Met progressive profiling peuter je bij elke interactie een klein beetje nieuwe informatie los, zodat je wel alles te weten komt zonder dat het vervelend wordt voor de lead. Korte, dynamische formulieren bij verschillende touchpoints zorgen dat je meer en beter inzicht krijgt in je lead. 

3. 360º-klantbeeld - 1 bron van waarheid

Omdat zowel marketing als sales en service in dezelfde tool werkt en dus over dezelfde actuele informatie beschikt in HubSpot, heeft de hele organisatie steeds een compleet beeld van een lead. Zo weet elke afdeling waar een lead staat in de buyer journey en wanneer deze klaar is voor een volgende fase. Lees voor meer informatie ook ons blog 'Hoe zorg je ervoor dat marketing, sales en service beter op elkaar zijn afgestemd?'

4. SEO-topics - hogere vindbaarheid door gerichte onderwerpen

Anno 2020 is het niet meer voldoende om een enkele pagina in te richten voor SEO-doeleinden of je website te doorspekken met zoekwoorden. Alles hangt samen, dus de belangrijkste onderwerpen en termen moeten naar elkaar linken. Het is met name belangrijk dat er per onderwerp een pagina staat waarnaar de rest verwijst, de zogenaamde pillar page. Zo krijgen de voornaamste termen een groter belang en snapt Google wat de kern van je website is. HubSpot biedt eenvoudige en duidelijke tooling om jouw SEO-topics te achterhalen en vorm te geven. 

Je kunt dat zien in onderstaand voorbeeld rondom het zoekwoord 'sneakers'. Alle omliggende pagina's halen één onderwerp aan en verwijzen allemaal naar de pillar page.

SEO tool HubSpot

5. Chatbots - bedien je leads efficiënt op hun wenken

Chatbots hebben de toekomst. Leads die met een vraag of probleem zitten, willen direct te woord worden gestaan. Niet in de wacht bij de klantenservice, niet ploeteren op een e-mail en geen FAQ doorspitten. Met een chatbot speel je vanuit HubSpot in op het verlangen naar zelfredzaamheid. Zo verkrijg je een compleet nieuw kanaal dat je in kunt zetten voor service, maar ook voor lead nurturing. Door de informatie die je lead achterlaat bij de chatbot, kom je immers steeds meer te weten over diens wensen. Verder ontlast je de afdeling service en support door ze niet meer de eerste lijn van klantcontact te laten zijn. 

6. Workflows 2.0 - efficiënter inrichten met meer mogelijkheden

Door workflows in te richten, automatiseer je mailings en zorg je voor gestroomlijnde lead nurturing. Toch kom je geregeld zaken tegen die eenvoudiger zouden moeten kunnen. Je ziet jezelf vaak genoodzaakt om stukken van workflows na te bouwen of te herhalen, wat arbeidsintensief is. Dat komt omdat workflows normaal gesproken in tweeën vertakken. Als er bij een bepaalde parameter meer dan twee antwoorden mogelijk zijn, is het een heel werk om dat in te bouwen. Iemands nationaliteit (Duits, Engels, Nederlands, Frans…) is bijvoorbeeld niet gemakkelijk meteen in een ja-neestructuur te vatten. In HubSpot is dit geen probleem meer. Parameters kunnen meer dan twee variabelen hebben en je kunt verbindingen maken naar andere plekken in de boom van je workflow. Wel zo praktisch.

7. Partitioning - ieder zijn eigen omgeving

Voorheen had een onderneming met meerdere afdelingen of (internationale) vestigingen één omgeving waar iedereen toegang toe had. Dat dit niet altijd de bedoeling is, behoeft geen verdere uitleg. Door middel van partitioning zorg je er in HubSpot voor dat gebruikers slechts zien wat voor hen relevant is, terwijl iedereen toch in één portaal werkt. Zo heeft elke vestiging een eigen begrensde omgeving waarin het het desbetreffende team aanpassingen kan doen. Alles onder één dak, maar wel een eigen kamer.  

New call-to-action