Home > Blog > 5 tips voor nieuwe blog onderwerpen
Contentcreatie | 4 min leestijd

5 tips voor nieuwe blog onderwerpen

door Wouter Gijsbertsen op 21-11-16

Heb je de 5 redenen om een blog te beginnen al gelezen? Hopelijk hebben we je kunnen overtuigen om zelf aan de slag te gaan met bloggen. Terwijl je dit zat te lezen heb je jezelf vast al wel de vraag gesteld: Waarover moeten we deze en de volgende keer bloggen?

Aan onderwerpen geen gebrek zou je denken. Je bent immers als expert dagelijks bezig met je vakgebied. Je krijgt elke dag weer met nieuwe vragen te maken die opgelost moeten worden.

Het is alleen niet altijd eenvoudig om je kennis om te zetten naar een goed georganiseerde blog strategie. In deze blog geven we je vijf tips die je zullen helpen bij het bedenken van de blog onderwerpen voor jouw volgende post.

5 tips voor nieuwe blog onderwerpen | Bureau Bright

 

Tip 1. Verzamel en blog over veelgestelde vragen

Als ondernemer of medewerker heb je te maken met vragen van je klanten. Iedere situatie is weer verschillend. Als bepaalde vragen vaker voorkomen, zetten bedrijven vaak algemene antwoorden op een veelgestelde vragen website pagina. Naast dat zo’n website pagina handig is om je bezoekers van de juiste informatie te voorzien, kan het ook een hele goede plek zijn om inspiratie voor blog artikelen op te doen.

Begin vandaag nog met het verzamelen van vragen die je vaak voorbij ziet komen. Zet alle vragen die je op dit moment kunt bedenken in een Excel sheet, en blijf daar later nieuwe vragen aan toe voegen zodra je die tegen komt. Als je een goede lijst met vragen bij elkaar verzameld hebt, kan je ze gebruiken om nieuwe onderwerpen te bedenken voor je blog. Deel deze lijst met collega's voor verdere aanvulling.

Blog over veelgestelde vragen | Bureau Bright
 

Tip 2. Gebruik je zoekwoorden onderzoek

Naast het feit dat een zoekwoorden onderzoek aan de basis staat van een goede SEO (search engine optimalisatie) strategie, kan het je ook helpen om onderwerpen te verzinnen voor je blog.

Doormiddel van een zoekwoorden onderzoek probeer je te achterhalen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Verzamel bijvoorbeeld op basis van je lijst met veelgestelde vragen een aantal onderwerpen. Zet deze onderwerpen vervolgens om naar long tail zoekwoorden.

Doormiddel van SEO software kun je er achter komen hoe vaak deze zoekwoorden maandelijks in zoekmachines gebruikt worden. Dit noemen we het zoekvolume.

Er bestaan veel SEO software tools om deze informatie te achterhalen. Voor de meeste software moet je maandelijks een bedrag betalen, maar er zijn ook een aantal gratis opties. De Google Keyword Planner en Google Trends kunnen je bijvoorbeeld een beeld geven van de zoekpopulariteit van bepaalde zoekwoorden in een bepaald land.

Gebruik je zoekwoorden onderzoek | Bureau Bright
 

Als een zoekwoord een hoog zoekvolume heeft, zou je kunnen concluderen dat jouw doelgroep interesse heeft in dat onderwerp. Door blog onderwerpen te bedenken aan de hand van populaire zoekwoorden, vergroot je ook nog eens de kans dat je blog posts sneller gevonden worden.

PROTIP: Gebruik de tools ook om gerelateerde zoekopdrachten te vinden. Dit kan je helpen om voor een bepaald onderwerpen meerdere verschillende blog posts te bedenken.

 

Tip 3. Speel in op het nieuws in je branche

Als je nog meer inspiratie nodig hebt voor het onderwerp van je nieuwe blog post, is het een goed idee om het nieuws binnen jouw branche in de gaten te houden. Als er binnen jouw branche bijvoorbeeld reglementen veranderen, zou je hier op in kunnen haken door een blog post te schrijven over het effect dat deze veranderingen op jouw doelgroep kunnen hebben.

Naast het feit dat het een onderwerp voor je nieuwe blog oplevert, vergroot je ook nog eens de kans dat je gevonden wordt door mensen die toevallig op zoek zijn naar informatie over dat actuele onderwerp.

PROTIP: Met tools als Feedly kun je nieuws over een bepaald onderwerp op één plek verzamelen. Voeg alle relevante nieuws sites toe aan een categorie en verzamel al het nieuws over jouw branche in één tijdlijn.

Speel in op het nieuws in je branch | Bureau Bright
 

Tip 4. Gebruik buyer persona's voor je content strategie

Buyer persona’s zijn enorm belangrijk voor een goede online marketing strategie. In een onze blog 'werf betere leads met buyer personas' hebben we behandeld waarom je met buyer persona’s belangrijk zijn voor leadgeneratie. Daarnaast helpt het gebruiken van buyer personas je bij het gericht bedenken en uitwerken van nieuwe onderwerpen voor je blog.

Een buyer persona is een fictief persoon dat samengesteld wordt door interviews met bestaande klanten, en daardoor jouw doorsnee klant vertegenwoordigt.

Tijdens de interviews achterhaal je naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Deze informatie is waardevolle input voor nieuwe blog artikelen. Je content zal beter aansluiten als je een duidelijk beeld hebt van de doelgroep voor wie je schrijft. Lees hier meer over de redenen om content te schrijven op basis van een buyer persona.

 

Tip 5. Zet blog onderwerpen in een content kalender

De sleutel voor een succesvolle blog is consistentie. Als jouw doelgroep weet dat je veel nieuwe content plaatst die hen inspireert en helpt, zullen ze eerder volgen dan wanneer je dit niet doet. Er valt immers iets te leren en het is ook nog eens gratis. Het is zonde als je niet consistent nieuwe blog posts weet te publiceren omdat je niet weet waar je over moet schrijven. Hierdoor zullen volgers gaan afhaken.

Verzamel daarom al de blog ideeën die je met de bovenstaande tips hebt verzameld in een content kalender. Beslis wanneer je bepaalde blog posts wil publiceren en plan ze in.

Met een goede content kalender kun je sorteren op zaken als datum, onderwerp, type content, doelgroep en toegewezen auteur. Zo is het voor iedereen binnen je team duidelijk wie de blog post gaat schrijven en wanneer deze af moeten zijn.

 

We hopen dat deze tips je kunnen helpen het welbekende writer’s block tegen te gaan en nooit zonder blog ideeën te zitten. Welke manieren gebruik jij om inspiratie te vinden voor je blog posts? Laat het ons weten in de chat.

Wouter Gijsbertsen

Lees ons buyer persona template

download hier