21 Jul 2020
HubSpot
2 min leestijd

4 belangrijke aandachtspunten bij de keuze voor marketing automation software

Elles van der Veen
Delen

Marketing automation kan jouw business een stuk effectiever, efficiënter en eenvoudiger maken. Met marketing automation software zorg je ervoor dat je lead op het juiste moment via een geschikt kanaal wordt geholpen met content op maat – en dat automatisch. Maar welk softwarepakket past het beste bij jouw organisatie? En waar moet je eigenlijk op letten als je op zoek bent naar een softwareplatform voor marketing automation? We vertellen je graag vier belangrijke aandachtspunten bij de keuze voor marketing automation software.

1. Gebruiksvriendelijkheid is de onderscheidende adoptiefactor

Je marketeers hebben het al druk genoeg. Ze zitten niet te wachten op een nieuw softwarepakket waarvoor ze weer bijna een studie informatica afgerond hadden moeten hebben. Je wilt ze laten werken met een een platform dat ze snel onder de knie kunnen hebben. Veel software-oplossingen die op de markt zijn, hebben functionaliteiten die tot op zekere hoogte met elkaar overeenkomen. Let daarom bij de keuze voor een marketing automation platform of de software vooral op de gebruiksvriendelijkheid. Als de software een heldere, eenvoudige en intuïtieve interface heeft, kun je makkelijk en snel aan de slag met het inrichten van campagnes, landingspagina’s, e-mailmarketing, blogartikelen, lead scoring en workflows voor lead nurturing.

2. Een geïntegreerde totaaloplossing bespaart je extra werk en kosten

Zo’n nieuwe software-oplossing is leuk, maar hoe verloopt de synchronisatie met je bestaande applicaties? En heb je buiten deze software weer allemaal toevoegingen nodig die de gaten opvullen van een incompleet pakket? Bij een alles-in-eenoplossing maak je je niet druk om dit soort zaken. Je zet eenmalig alles op, hoeft geen dubbel onderhoud te plegen of templates na te bouwen en je stopt met het voortdurend schakelen tussen applicaties. Met een uitgebreide CRM-database in de software zorg je voor gepersonaliseerd contact zonder de noodzaak van plug-ins of andere programma’s. Als de software dan ook nog goed samenwerkt met de systemen die je al gebruikt, zoals webinar software, hoef je helemaal niet meer verder te kijken. Volledige integratie is de droom van de marketeer.

3. Persoonlijke communicatie op grote schaal met behulp van CRM en CMS

De koppeling tussen je content management system (CMS) en je customer relationship management (CRM)-systeem is steeds belangrijker geworden in de digitale marketing. Hoe kun je anders elk individu in je klantenbestand voorzien van precies die content die hem of haar verder brengt in de besluitvorming op het moment dat ze er klaar voor zijn? Kies dus voor een platform waarop je niet alleen op een eenvoudige en overzichtelijke manier je content kunt plaatsen, maar het ook op het juiste moment en op een persoonlijke manier aan de man of vrouw kunt brengen. Een software-oplossing met een geïntegreerd CRM- en/of CMS-systeem is maakt het verschil in de resultaten van je digitale marketingstrategie.

“Een partner met jarenlange ervaring kan ondersteuning bieden bij de adoptie van een pakket voor marketing automation.”

Download ons Bright magazine | Bright

4. Maak gebruik van de learning curve en ervaring van partners

Een licentie voor marketing automation software kost meestal net zo veel als je die direct bij de softwareleverancier zelf afsluit als wanneer je dat doet bij een lokale partner van dit softwarebedrijf. Waarom zou je dan toch dat laatste liever doen? Een lokale partner kan ondersteuning bieden bij de adoptie van de software, tips en trucs geven voor het gebruik en hulp bieden bij onduidelijkheden. Met name wat kleinere teams van slechts een paar marketingmedewerkers kunnen wat overweldigd raken bij het in gebruik nemen van nieuwe marketing automation software. Een partner met jarenlange ervaring helpt je dan sneller op weg, ondersteunt je bij het opzetten van marketingcampagnes en blijft desgewenst onderdeel van je marketingteam of op de achtergrond beschikbaar voor assistentie. Veel bedrijven die de software direct bij de leverancier aanschaffen komen er na een tijdje achter de ze er niet alles uit halen en schakelen dan een partner in. Software is een middel waarmee je op een andere manier dan voorheen een hoger doel kunt behalen. Dat vereist een verandering in gedrag en werken. Een partner kan hierin het verschil maken.

Ga voor een grondige en gedegen aanpak

Tot slot nog iets om over na te denken: wat zegt het over een softwarepakket als het maandelijks opzegbaar is? Om een nieuw platform helemaal eigen te maken en te verweven met je bedrijfscultuur, is een intensieve ingebruikname van minimaal een jaar nodig. Pas dan heb je goed kunnen kijken naar wat marketing automation software voor jou kan betekenen. Dompel je dus samen met een marketingpartner onder in de nieuwe software en haal er het maximale uit.